Formålsbeskrivelse
Greve Privatskoles Børnehave ønsker at fremme det enkelte barns trivsel, udvikling og læring, gennem et omsorgsfuldt og anerkendende pædagogisk miljø. Ved leg, oplevelser og pædagogisk
tilrettelagte aktiviteter er det hensigten, at børnene skal udvikle kompetencer og tilegne sig kundskaber, der udvikler deres evne til at indgå i forpligtende fællesskaber med respekt og åbenhed for hinanden. Det er formålet, at børnene oplever en sammenhængende overgang fra børnehave til skole, hvilket indebærer, at børnehaven fremmer og udvikler børnenes grundlæggende kompetencer, deres lyst til at lære, samt kendskabet til Greve Privatskoles normer og værdier.
Greve Privatskoles Børnehave vil gennem aldersrettede aktiviteter give børnene forståelse for den verden de er en del af, og på den baggrund fremme deres aktive og fremtidige deltagelse i, og
medansvar for, et samfund der bygger på åndsfrihed, ligeværd og demokrati.
Værdigrundlag
Fundamentet for Greve Privatskoles Børnehave bygger på tryghed og omsorg, for herigennem at skabe børnemiljøer, der inviterer til deltagelse, nysgerrighed, udvikling og læring. Vi har fokus på udvikling af sociale færdigheder og almen dannelse, så børnene forberedes til et skoleliv på Greve Privatskole. Det trygge fællesskab Greve Privatskoles Børnehave repræsenterer, fremmer børnenes personlige, sociale og sproglige udvikling.
Børn skal anses som kompetente. Med udgangspunkt i det enkelte barns forudsætninger, behov og ressourcer skal barnet opleve sig selv som en værdifuld deltager i fællesskabet og dets selvværd styrkes. Vi ønsker gennem pædagogisk praksis og positive relationer til børnene at fremme deres selvstændighed, livsduelighed, og positive tilknytning til kammerater og omgivende voksne.
Adresse
Hedelunden 47-49, 2670 Greve
Udover moderne og tidssvarende faciliteter, er Greve Privatskoles Børnehave tæt beliggende på skov, strand og sø, som bliver brugt til oplevelser og ture ud af huset, hvor sansning og motorisk udfoldelse er i fokus.
Åbningstider
Børnehaven har åbent fra mandag til fredag, 7.00-17.30
Lukkedage: mellem jul og nytår, fredag efter Kristi himmelfartsdag, grundlovsdag og helligdage.
Samarbejde
Vi samarbejder med forældre, PPR – pædagogisk psykologisk rådgivning, herunder tale/høre lærere, sundhedsplejerske, og fysioterapeut, musikskolen, Greve bibliotek etc.
Forventninger til samarbejde
Hverdagen i børnehaven er præget af leg, oplevelser, og pædagogisk tilrettelagte aktiviteter, der bygger på de i læreplanen nævnte temaer
Vi forventer at børnene har tøj/overtøj til årstiden, ekstra tøj i garderoben samt møder veludhvilede og klar til dagen. Derudover forventer vi, at I som forældre bakker op om værdigrundlaget forGreve Privatskole & Børnehave, og samarbejder i denne ånd.
I kan forvente, at vi møder børnene med anerkendelse og empati, og tilrettelægger hverdagen med passende aktiviteter, oplevelser og udfordringer, så børnene får udviklet og styrket deres personlige
og sociale kompetencer, samt sproglige og motoriske færdigheder. Vi udfordrer og øver børnene i at lytte, tale, bevæge sig, synge, spille musik og få en kulturel og historisk bevidsthed.
Der afholdes forældresamtaler i løbet af året. Der lægges endvidere vægt på løbende dialog mellem forældre og pædagogisk personale.
Betaling
Der opkræves en månedlig betaling, der følger taksten for børnehave i Greve Kommune i 12 måneder om året. Se skolens hjemmeside for gældende takster http://greveprivatskole.skoleporten.dk/sp.
Optagelse og udmeldelse
Såfremt man ønsker sit barn på venteliste til Greve Privatskoles Børnehave, kan man rette henvendelse herom til gp@greve-privatskole.dk eller udfylde tilmeldingsblanketten på skolens hjemmeside www.greve-privatskole.dk.
Udmeldelse skal ske til kontoret med 1 måneds varsel til ophør ved en måneds udgang eller til d. 15 i måneden.
Kost
Børnene skal medbringe en sund og varieret madpakke – såfremt madordningen fravælges af forældrene i GP børnehaven - vi tilbyder frugt/et let måltid i eftermiddagstimerne. I øvrigt henvises til Greve Kommunes mad- og måltidspolitik. Som udgangspunkt tilbyder GP børnehaven en frokostordning medmindre denne fravælges af
forældrene. Betalingen af en sådan frokostordning pålægges forældrene ud fra samme takster, som Greve Kommune fastsætter.
Forældre i GP børnehave kan beslutte at fravælge et sundt frokostmåltid efter §16a, stk 1 i Dagtilbudsloven. Beslutningen træffes ved simpelt flertal af forældre, der har børn i GP børnehaven. Forældre har én stemme for hvert barn de har i GP børnehaven. Dette skal ske mindst hvert andet år og højst én gang om året. Afstemningen forventes at ske skriftligt ved det
førstkommende forældremøde primo juni forinden børnehave start i august måned.
Sprogvurdering / sprogstimulering
Vi vil tilbyde børnene en sprogvurdering, hvis vi er i tvivl, om de er sprogligt alderssvarende. Dette vil vi gøre efter metoden kaldet TRAS. På de børn der ikke er alderssvarende, udarbejdes en handleplan med henblik på sprogstimulering af barnet. For at kunne opfylde denne fyldestgørende,
skal den sprogansvarlige pædagog være ansvarlig for at lave de nødvendige observationer, for at kunne udfylde TRAS.
Alle tosprogede børn bliver tilbudt sprogvurdering, når de begynder i GP-børnehaven. Vi vælger at anvende metoden kaldet Medina. Udfra denne udarbejdes en handleplan for det enkelte barn, hvor det fremgår, hvor barnet har behov for ekstra sprogstimulering.